Thursday, September 27, 2012

kek pisang

salam jumaat...yeeeaayyy dh jumaat.esk blk kg.yahoooooooooooooooooo...*tak payah suka sgt sbb duit berdesup keluar* heyyy u heeeyyy u............wanna share my 2nd baking.ewaaahhhhhh....mentang2 ada brg baru.mood rajin i pun bergolek2 mcm bola turun bukit.gedebukgedebukkkkkkkk..#haaaa tipu mna ada gedebuk bagai#smalam aku try buat kek pisang.pisang yg aku pakai adalah pisang berangan.aku tak tau sama ada pisang berangan boleh pakai buat kek atau tak.tp aku belasah jer.drpd semak dlm peti ais dn dah msk sgt.mehhh kiter manfaatknnyer.tp smalam sblm blk ofis aku ada tnyer kak zai..."kak zai boleh tak pisang berangan buat kek,kak zai jwb tak tau lah.aku tnyer lg....tp kan pisang berangan boleh buat cekodok...kak zai jwb,ha ah akak pisang berangan buat cekodok jer"*best kan perbualan aku*hahahhaha.. so sblm pkul 5.00 aku g la kat MR.GOOGLE.so aku click laaaa...tgk bahan2 nak buat kek senang dn semuanyer aku ada.so aku cpt2 copy paste dan print.wahhhhh pantas kan...jd blk tu aku singgah kedai beli ayak tepung.nak beli loyang,tp semua stok loyang utk buat kek jual punyer.bapak besar.so beli ayak tepung jer la....syok okay guna ayak tepung.gebusss giler tepung.sukaaaaaa...so blk smpai rmh rht2 jap terus ke dapur. haa ni bahan2 nyer.....
2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur

caranya

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.

2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.

3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan  bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.

4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan

ituuu jer...dan hasilnyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr



aku rasa mcm kurang manis...tp diorg ckp okayyyy rasa.telan jer lahhh yerrr...next...........kek apa pulak yerk...korang ada idea x.nak kek yg senang2 jerrrrrr


No comments:

Post a Comment