Sunday, November 18, 2012

spaghetti vs ubi rebus & goreng

salam jumaat semua...alhamdulillah diberi nafas utk meneruskan kehidupan..smalam cuti sempena maal hijrah.slamat thnm baru...semoga thn baru ini mmberi seribu kebaikan kpd kita,dijauhi malapetaka dan segala keburukan.diberi rezeki yg tidak putus2..dipjgkn umur...dan beroleh jodoh yg dpt membimbing diri ini.aminnnnnnnnnnn yaaa rabbal alaminnnnnn....

so smlm no outside aktiviti...juz stay at home like a good girl.haaaa gitu......so duk rmh bersahaja mmg tak la.kang bosan...jd mari kite kedapur..sblm ke dapur check apa yg ada dlm peti ais yg boleh kite terjemahkan ke dlm periuk dn kuali..hehehehehhehe..so tetiba mood nak mkn spaghetti dtg.akhirnyaaaaaaa dtg jugak mood nak memasak spaghetti.auuuwwww.....walhal brg dh lama beli.tp bila dh beli mls pulok nk msk.so kite perammmm lah dlu brg2 nyer tu....so bhn2 yg ada dn aku gunakan utk memasak spaghetti ialah

*spaghetti
 (rebus spaghetti,air dh mndidih bru masukkn spaghetti.letak marjerin skit dlm spaghetti.nak tau dh msk amek skit spaghetti dan baling ke dinding.klau melekat mknanyer dh masak.simple kan.men bebaling jer)
*bawang merah potong dadu
*bawang putih 3 4ulas pun potong dadu jugak
*daging cincang
*sos cili
*sos prego (aii guna yg tradisional)

cara2 memasak kuah spaghetti:
*tumis bawang smpai naik bauuuuuuu...(bauuu bwg goreng,bkn bau bwg hangit yerrr)
*masukkan daging cincang..(gaul dan gaul samapai daging tu wrna bertukar dan mngeluarkan minyak.)dan bila rasa konfiden daging dah masak masukkan pulaaaaaaa...
*sos prego.aku masukkan separuh sos prego tu...kacau smpai rata
*pastu masukkan sos cili, sos tomato dan cendawan butang
#aku tak masukkan pun cendawan butang sbb tak der#
*masukkan garam secukup rasa....
*aku memandai tmbah carrot dan tomato yg dipotong kicik2.(kreatif lahhh kononnyerrrrrrrrrrr...)

haaaaaaaaaaaa tu jer lahhhhhhh caranyer,simple kan......cuba lah korang try pulakkkkk.mesti korang buat lg sodappppppp dr aku buat.auuuwwwwwwwwww meh bak kasi aku rasa.ngehngehngeh...nak tgk tak hasil spaghetti aku....harus lahh show off sama uolls.wlaupun tak segah chef riz buat.namun aku tetap nak tepek kat blog gambor.dasarrrrrrrrrrrrrrrr overrrr kennnnnnnnnnnnn







haaaaaaaaaaa amacam rasa mcm nak buat tak....sila silaaaaaaaaaa.aku mkn tu ptg smpai ke mlm tak mkn.bkn sbb tak sedap *biadab sapa ckp tak sedap,perasan sensiri*hahahahah tp kenyang kottt... hehehhe
ok dahhhhhhhhhh cukup aku tepek spaghetti aku..heheheheheh...
blom hbs lg crite aku.........hahahahha...ada lg yer yg aku nak kasitau.tgk tajuk pun dah tau kan...so boleh bleh say bubbyeeeee lagi laaa....dan2 korang nak click pangkah kat ats.kasi hbs baca dlu,jgn nak baca skerat2.feel die lain...tak memasal feel bagai.....bkn ada pun org baca apa aku bebel kan ni.im not glamoross blogger keeennnnnn..

so berbalik pd jln cerita.ecewahhhhhhhhh..nak story pasal ubi kayu.i kan oreng kampung.so i mkn la ubi kayu.whattttttt???????uolls tak mkn.very d kuno okay.nikmat mkn korang dah di tarik lah tuuu...hahahaha. tnyer org yg mkn ubu kayu.sedap ke tak.dn suruh die buat perbezaan antara ubi kayu dgn popcorn mna die lbh suka??????????*apa kna mngena nak buat perbandingan dgn popcorn kan.tak pahammmm teman*
so last week aku g psr tani.ternampak ubi kayu yg dn d rebus bersama sambal tumis.uissshhhhhhh telan air liur aku menengok nyer okay.terteleng2 gak kpala aku tgk ubi kayu tuuuu...dlm otak berkira2 nak beli ke tidak....akhirnyer aku beli.tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....aku tak beli yg dah msk.i beli ubi okay.i nak buat SENDIRI...sekali lagi aku ulang...BUAT SENDIRIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!aku beli ubi 3 btg jer kot.tak bsr tak kecik.sedang2 jer...so ptg aku rebus.tgk rebus mcm byk so aku goreng skit ubi tu.tp yg peliknyer aku goreng ubi yg dah d rebus.org slalu yg mentah tu di goreng tak payah nak rebus2.aku dgn cara aku lahh kan..asalkan tekak aku bleh telan.aku goreng mcm goreng kledek tuuu...ehhh sedap pulak.*masuk tekak sendiri harus lah ckp sedap ajer*


penambah selera...tgk mug i...ada gmbar sapaaaaaaaaaaaaaa..uolls ada takkkkk.hahahahahhahahaha... kenyang seminggu
abaikannnnnnnnn meja yg serabut...hehehehehehhe......
ok dah penat...tuan tnh nak berundur diri......

No comments:

Post a Comment